44 proc. Polaków przestrzega w pracy regulacji dot. AI
Zgodnie z wynikami badania sztuczna inteligencja najczęściej wykorzystywana jest w średnich firmach (od 51 do 250 pracowników) – zadeklarowała tak niemal połowa zatrudnionych tam pracowników (47 proc.). W dużych organizacjach (powyżej 250 pracowników) AI przede wszystkim poprawia jakość pracy – zadeklarowało tak 47 proc. respondentów, a jeden na trzech uważał ją za narzędzie zwiększające produktywność.
Badanie wykazało, że w coraz większej ilości sektorów GenAI jest używana przez rosnącą grupę pracowników - w usługach prawnych i konsultingowych przez 33 proc. badanych, w IT i telekomunikacji – 18 proc., marketingu i komunikacji – 17 proc. a w bankowości, finansach i księgowości – 13 proc. Z kolei w obszarach takich jak budownictwo i infrastruktura czy handel odsetek ten wynosi 7 proc.
Jak wynika z badania, 44 proc. pracowników zadeklarowało, że zawsze stosuje się do firmowych wytycznych dot. sztucznej inteligencji, a co piąty robi to jedynie "od czasu do czasu". Z kolei 17 proc. ankietowanych nie wiedziało, czy jego organizacja w ogóle je posiada, a 16 proc. przyznało, że takich zasad nie ma.
Autorzy publikacji podkreślili, że do wytycznych dot. AI najczęściej dostosowują się pracownicy średnich firm (46 proc.). Brak wiedzy o istnieniu wytycznych zauważono z kolei w dużych organizacjach, gdzie 20 proc. badanych pracowników przyznało, że nie wie, czy firma je posiada. Z kolei brak formalnych regulacji najczęściej deklarowali zatrudnieni w mikroprzedsiębiorstwach – 23 proc.
"W najmniejszych firmach często panuje też przekonanie, że zasady dotyczące AI nie mają większego znaczenia, co może wynikać z mniej formalnych struktur lub braku potrzeby ich wdrażania" - podkreślili autorzy informacji.
Badani pracownicy sektora marketingu i komunikacji najczęściej deklarowali, że zawsze stosują się do firmowych wytycznych (68 proc.). Podobnie wskazywali także pracownicy takich branż jak usługi prawne i inne usługi konsultingowe (58 proc.), bankowość, finanse i księgowość (56 proc.), opieka zdrowotna (56 proc.) czy IT i telekomunikacja (54 proc.). Autorzy informacji podkreślili, że jeden na trzech właścicieli firm przyznał, że jego organizacja nie posiada formalnych zasad dotyczących sztucznej inteligencji.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Future Mind metodą badania ilościowego CAWI na panelu online w dniach 25.10 – 05.11.2024, próba N=1020. Future Mind to część grupy Solita i jest spółką doradczo-technologiczną tworzącą produkty cyfrowe. (PAP)
fos/ malk/
